RSS

It’s all for the kids!

25 jun


The maelstrom.

Mijn broer vertelde over dit filmpje en toen ik hem hoorde praten dacht ik “zo heb ik me ook gevoeld!”.
10 weken terug begon ik aan de minor KLM, omdat ik er niks vanaf wist en eigenlijk wel het idee had dat dat zou moeten. We werden overladen met ideeën, tools, theorie, zoekopties, accounts, etc. Even was ik bang dat ik het echt niet meer bij zou kunnen houden… Even…

Het rechte pad
Maar ik heb mezelf uit deze stroom weten te trekken. Ik ben voor mezelf zaken op een rijtje gaan zetten. Wat vind ik het belangrijkste, waar ga ik mee verder, wat biedt mij perspectief voor de toekomst? Hoogtepunten waren voor mij:
- De reacties.
Reacties op de blog van mijn kleuters, op mijn eigen blog, tweets die worden geretweet. Echt geweldig om te zien hoeveel mensen in dit wereldje elkaar informatie gunnen!



- TPACK.
TPACK is voor mij echt een handvat geworden. Door TPACK houd ik ook mijn eigen kennis op pijl en houd ik mijn doelen voor ogen. Het haalt ook steeds de volgende vragen bij mij naar boven: “Kan ik bij deze les een ICT hulpmiddel inzetten om mijn les nog beter te krijgen?” “Ga ik dan ook ICT inzetten of pak ik het anders aan?”

- BLOG
Natuurlijk was voor mij een van de hoogtepunten; de blog. Niet alleen mijn eigen blog, ik heb met veel plezier behoorlijk wat blogs gepost, maar ook de blog van mijn kleuters. Wat hebben ze ongelooflijk hard gewerkt! Als de kinderen niet zo enthousiast waren geweest dan had ik het waarschijnlijk ook niks gevonden. Want laten we niet vergeten: we doen het allemaal voor de kinderen!

Gewoon doorgaan
Gelukkig werd de stroom vanzelf ook wat minder. Het werd een lichte stroom waarin ik wel kon blijven drijven. Tijd voor verdieping. En dan bedoel ik niet DE verdieping van Kennisnet, want ook daar ben ik toen echt ondergedompeld in allerlei nieuwe snufjes op het gebied van ICT en onderwijs!
Zonder TPACK zou ik het nu nog moeilijk vinden om ICT in te zetten denk ik. Puur omdat TPACK mij scherp houdt. Maar de 21st century skills hebben me ook echt aan het denken gezet. Eigenlijk viel het me op dat ik nog niet eens wist wat dan eigenlijk de 20th century skills waren… Hier was je vooral passief aan het leren, hield je je bezig met memorisatie en discrete feiten en bestond de klas echt uit een ruimte tussen 4 muren. (21st century schools) Gelukkig maar dat die 21st century skills me zo aan het denken zetten dan, ik zou er namelijk niet aan moeten denken om nog les te moeten geven op de manier zodat ze dat deden in de 20th century.
Tijdens die verdiepingsperiode zocht ik veel informatie op over bepaalde onderwerpen. Ik merkte dat me dit steeds beter af ging en ik hier ook echt plezier in kreeg. Voorheen was dit namelijk echt niet zo. Ik zocht wel wat dingen op, maar kwam nooit uit op juist ‘dat’ artikel wat ik nodig had. Behoorlijk frustrerend. Doordat ik nu ook twitter heb, ik weet hoe ik een zoekterm juist kan formuleren en ik wat meer doorzet lukt het me vaak wel om het juiste te vinden. Mijn frustratie werd omgezet in opluchting en voelt nu vaak aan als een tevreden gevoel. Doordat ik me nu bekwamer voel door theorie en mijn eigen vaardigheden verbeterd heb, durf ik het ook meer in te zetten in de klas. Ook om het gewoon samen met de kinderen uit te zoeken.

We doen het voor de kinderen
Ook edumaat geeft aan dat ICT echt een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het onderwijs. “Juist bij constructivistisch leren, waarbij het kind tijdens een ontdekkingstocht zelf zijn leerproces stuurt, blijkt ICT een waardevol en krachtig instrument te zijn. Daarmee samenhangend kan ICT een belangrijke rol spelen bij differentiatie en verschillende leerstijlen, zodat kinderen op hun eigen niveau en op hun eigen manier kunnen leren.” Een prachtige uitspraak op hun site van Ghandi is: “Be the change you want to see in this world”. Ook al zijn er juffen en meesters die vasthouden aan “ik vind het zelf helemaal niks” of “ik wil wel maar ik kan niet”, gebruik ICT dan voor de kinderen. Zij zijn er wel gebaat bij! Ben de verandering, want aan alleen kijken heb je niks!

ICT als hulpmiddel, zodat kinderen met meer plezier aan de slag gaan! Natuurlijk moeten we nog veel meer doen voor de kinderen. Kinderen horen ook buiten nieuwe dingen te ontdekken, moeten ook lekker kunnen bewegen, horen ook te kunnen genieten van luisteren naar het voorlezen van een boek. Maar ICT hoort hier nu ook bij. Je kunt het niet meer wegdenken, met tegenstribbelen heb nu niet alleen jezelf maar ook de kinderen.

Dus;
Een goede visie is het halve werk. Zonder een visie kom je nergens. Jou investeringen in bijvoorbeeld techniek zijn niks waard, omdat je niet weet waarvoor je het doet. Dus:
De stappen in het onderwijs zetten, omdat je die voor de kinderen zou moeten zetten.
ICT, de toekomst, inzetten als hulpmiddel om doelen te bereiken, zoals de 21st century skills.
Kinderen laten ontdekken, laten ervaren, laten ontplooien.
Kinderen met 2 benen op de grond laten staan, zodat ze zich goed voelen.
Deuren samen met kinderen openen, zodat ze erachter komen: wat, waarom, hoe, wanneer, met wie, waarom zo

Na veel quotes gelezen te hebben, ben ik het eens met mijn “eigen” quote. Misschien voor sommige heel voor de hand liggend, maar voor mij gewoon wat het is!

Kinderen ‘maken’ het onderwijs & het onderwijs ‘maakt’ de kinderen. (Loes van Boxtel ;) )

Bronnen;
Jong, de, R. en Luiten, D. (2011) Ander onderwijs. Opgevraagd op 25 juni 2012, van http://www.edumaat.nl/anderonderwijs/index.html
21st century schools (Augustus, 2008) What is 21st century education? Opgevraagd op 25 juni 2012, van http://www.21stcenturyschools.com/What_is_21st_Century_Education.htm
Wetzer, F. (z.j.) Kleuters en ICT. Opgevraagd op 25 juni 2012, van http://www.kleuterict.nl/welkom.html

 
5 reacties

Geplaatst door op 25 juni 2012 in Minor KLM

 

5 Reacties op “It’s all for the kids!

  1. Rob Vervoort

    25 juni 2012 at 22:39

    Mooie blog Loes! Heel herkenbaar en mooi beschreven wat de laatste weken ‘meegemaakt’ hebben. Want zo voelt het, alsof het bij Bassie en Adriaan in de caravan begon en bij een schatkamer in een grot op Lanzarote is geëindigd. Top blog!

     
    • loesvanboxtel

      25 juni 2012 at 22:50

      Dankje Rob! Het is zwoegen geweest de afgelopen weken, maar ontzettend waardevol! Volgens mij ook iets waar jij je bij aan sluit ;) Op naar het einde van deze minor, dat het begin zal zijn van weer een nieuwe periode. Succes morgen op stage!

       
  2. Bernolf

    26 juni 2012 at 19:37

    Hier word ik wel erg stil van. Je schrijft precies over wat wij gehoopt hadden bij de start van de minor. Wauw! Je bent ondergedompeld, gaan handelen en resultaat behaald. Try, do, check, act… mooi voorbeeld hoe leren gaat en TPACK in praktijk. Nice!

     
  3. Aukje Meens

    26 juni 2012 at 20:40

    Loes, ik had nog niet eerder tijd om naar je blog te kijken deze week, maar van Bernolf kreeg ik de opdracht om hem te lezen..en wat een blog! Je hebt mij stil en stiekem ook een beetje emotioneel gekregen. Ik sluit me volledig bij Bernolf aan. Jouw resultaat voor deze minor is wat wij gehoopt hebben. Echt top prestatie geleverd dus :)

     

Geef een reactie

 
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

