RSS

Slimmer van ‘Dummer’

24 Apr

Ik ben geboren in de twintigste eeuw. Ik leef in de eenentwintigste eeuw.

Ik ben opgegroeid met computers, al ken ik de tijd nog wel dat ik maar een half uurtje per dag achter de computer mocht… toen wist  ik niet precies waarom, maar wat ik wel wist is dat ik heel veel geduld moest hebben en dat dat half uurtje echt zo voorbij was zonder eigenlijk echt iets te doen. Op dit moment schrijf in een blog op mijn laptop, staat de radio aan op mijn laptop, ligt mijn smartphone naast me en houd ik ook nog mijn mail/facebook en fontysportal bij. En geloof me, dat duurt wel wat langer dan een half uurtje. Maar een probleem is het niet…

Het verloop van ICT in de wereld wordt door Gerard Dummer heel mooi beschreven in zijn boek: “ICT voor de klas”. Ik had geen idee dat de abacus de eerste ontwikkelingen waren voor het maken van een computer. En zo wist ik wel meer dingen niet, terwijl dit eigenlijk wel heel mooi is om te weten! Ik weet niet beter dat er computers waren, dat we televisie hebben met meerdere kanalen en in kleur, dat er mobieltjes zijn… Maar nadat ik heb gelezen dat dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is begrijp ik ook beter waarom mijn moeder nog steeds zo moet zoeken in haar mobieltje en op de computer. Mijn vader kan dit wel beter, maarja die werkt er dan op dit moment ook ontzettend veel mee.

Ik ben zelf ook nog wel van het tijdperk bordspelletjes spelen met het gezin. Heel af en toe komt dit nog wel eens voor, maar ik betrap me er steeds vaker op dat ik bijvoorbeeld liever een filmpje kijk op de televisie of laptop. Ook ligt mijn telefoon bijna altijd naast me, als ik hem al niet vast heb in mijn handen. Voor de kinderen die nu op de basisschool zitten is dit alleen nog maar meer normaal. Zij leven echt in een “gemedialiseerde wereld” (Dummer, 2011). De bordspelletjes vervagen steeds meer en daarvoor in de plaats komen games voor op de computer of games die al op internet staan. Je kunt deze generatie de ‘Homo Zappiens’ (Veen, 2006) noemen. Een generatie die opgroeit met computers, ipods, smartphones, blogs, twitter, etc. En ook al zou deze generatie er niet aan mee willen doen, overal om je heen wordt media en ICT gebruikt en je kunt je er bijna niet voor afsluiten.

Ik herkende mezelf erg in het begrip “Deelnemer” toen ik keek naar de niveaus van participatie waarin je jongeren kunt onderscheiden in hun ICT gebruik. (Kanters, Van Vliet, Ringersma, Zwaan en Kokkeler,  2009) Ze onderscheiden hier de: Makers, critici, verzamelaars, deelnemers, toeschouwers en inactieven.

Ik gebruik social media, ik bekijk af en toe wel een filmpje en nu voor deze minor maak ik een blog en lees ik blogs van anderen. Maar als ik mezelf bekijk zonder dat ik deze minor zou volgen, ben ik dus meer het type “deelnemer”, omdat deze groep voornamelijk gebruik maakt van social media.

De kinderen die nu op de basisschool zitten zullen buiten het gebruik van social media ook meer opgroeien met het schrijven van eigen blogs. Ook het uploaden van video’s/foto’s en het publiceren van webpagina’s zal bij deze kinderen er meer in gebakken zitten dan bij ons. Zij zullen dus ook sneller makers zijn.

Waar ik wel wat meer over wil weten zijn de aandachtspunten die je in je achterhoofd moet houden bij het gebruik van media en ICT. In onze minor gaan we daar over een paar weken ook meer over in, maar je kunt hierbij denken aan het digitaal pesten, het bewaken van je privacy, verslavingen, grooming en de beïnvloeding van deze gemedialiseerde wereld.

Daarover dus zeker meer.. Voor nu even aan de slag voor de voorbereiding op dag 2 van de minor!

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 24 april 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
