RSS

Wel en geen media in het onderwijs

27 Apr

Mijn moeder is juf op een basisschool, mijn vader heeft een eigen bedrijfje en mijn broer studeert media en cultuurwetenschappen. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening over media.

Mijn mening is nu binnen een week behoorlijk veranderd. Ik ging de minor in om informatie te verzamelen, maar zonder een echt doel. Op dit moment heb ik meerdere doelen. Ze hebben betrekking op mijn manier van lesgeven straks, op de begeleiding van kinderen wanneer zij op internet surfen etc., maar ook zou ik graag een inspiratie willen zijn voor alle anderen die nog niet precies weten wat ze met ICT en media in het onderwijs moeten.

Toch blijf ik nog wel achter een van mijn standpunten staan die ik al had voordat ik aan deze minor begon, namelijk:
Media gebruiken we ook omdat de kinderen van nu opgroeien in deze wereld. Een wereld vol met media, ze weten niet beter dan dat dit er allemaal is. We gebruiken media juist daarom, de kinderen zijn ermee bekend en het zou het plezier in leren en het leren zelf van de kinderen vergroten.
Ze zouden moeten “ontdekken”, maar ik denk dat kinderen juist in deze wereld ook heel veel ontdekken door gewoon naar buiten te gaan en eens te kijken in de bosjes wat voor beestjes daar allemaal rondlopen.

Dit is natuurlijk van het ene uiterste naar het andere uiterste, maar wat ik duidelijk wil maken is dat media voor de kinderen al vrij normaal is. We moeten het zeker wat meer gaan gebruiken, maar hou het wel afwisselend. Als ze op een gegeven moment alles via media doen gaat daar de lol ook vanaf. Je kunt niet helemaal voorop lopen op deze ontwikkelingen dus je moet voor jezelf bepaalde zaken afwegen. Wat doen we wel met media en wat niet?

In het onderstaande filmpje gaan kinderen met social media aan de slag om geld in te zamelen, een hartstikke mooie actie waarvan ze heel veel leren. Toch zie je dat de kinderen nog een mindmap op papier maken en dat vond ik nou juist zo mooi! Ze doen al zo veel met de computer/telefoon dat ze het zelfs leuk vinden om op papier een mindmap te maken voor hun plannen. Als ik dit onderwijs zie dan begint het bij mij al te kriebelen!



Op dit moment zie ik media echt als hulpmiddel. We moeten kinderen laten zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat media een hele grote weg is. Maar wat nou als die weg valt, of als kinderen een nare ervaring op het internet hebben gehad? Kinderen zullen daar ook oplossingen voor moeten hebben.

Wie weet is het lesgeven in het vak media ook nog niet eens zo’n slecht idee?!

 
2 reacties

Geplaatst door op 27 april 2012 in Minor KLM

 

2 Reacties op “Wel en geen media in het onderwijs

  1. Aukje Meens

    27 april 2012 at 13:39

    Loes, wat leuk om te zien dat jij fanatiek in wordpress een blog bent gaan schrijven. Ik zie dat je echt vanuit jezelf schrijft!
    Je laat in de blogs al zien dat je aan het nadenken bent over wat er de afgelopen week aanbod is gekomen tijdens de minor. Je geeft aan dat je ouders en je broer allemaal anders nadenken over media. Waar passen zij in model van Roger? En waar vind jij dat je nu staat?
    Op het laatst geef je aan dat media een grote weg is voor leerlingen om te bewandelen. Vind je dat jij de leerlingen de weg moet bieden die ze moeten bewandelen? of vind je dat je leerlingen verschillende opties moet aanbieden?

    Ik ben heel benieuwd wat ik van jou de komende tijd nog meer ga lezen!

     
    • loesvanboxtel

      27 april 2012 at 14:02

      Wat fijn zo’n bericht!
      Is het de bedoeling dat ik hier nu antwoord geef op deze vragen of dat ik ze met me meeneem en er over nadenk?

       

Geef een reactie

 
