RSS

Denkend aan de minor

02 Mei

Een weekje vakantie, heerlijk!

Al betekent dat voor mij wel dat ik al gauw wat informatie kwijt ben over de eerste week van de minor.
Even ophalen dan maar, het boek Dummer stond met H3 op mijn planner en ook H5.5 en H8 moeten eraan geloven.

Wat mij opvalt is dat ik in zo’n vakantie echt niet zo veel met media bezig ben. Alleen de televisie staat wel eens aan, maar verder vul ik mijn tijd heel anders in dan wanneer ik een schoolweek heb. Mijn telefoon heb ik natuurlijk wel altijd bij me, maar of ik er ook echt op kijk? Sinds lange tijd hoefde ik mijn telefoon na een dag een keertje niet perse op te laden! Vooral dit weekend was echt mediaLOOS… Nu begin ik langzaamaan weer een beetje in het ritme te komen…

Volgende week dinsdag wordt mijn eerste dag op stage. Ik heb nog geen onderzoeksvraag gekregen. Daar zullen we dinsdag dus even over moeten brainstormen, maar ik heb er wel onwijs veel zin in. Ik wil graag in overeenstemming met de directeur/mentor van de klas bekijken waar ik onderzoek naar ga doen. De reden waarom ik zelf niet een vraag verzin is omdat ik de school ook echt graag wil helpen met dit kleine onderzoekje.
Het zit namelijk zo: afgelopen week kreeg ik te horen dat we toch echt al wel een soort van onderzoeksvraag moesten hebben. Ik moest daar dus even achteraan, maar toen ik de site van de school wilde openen gaf de site aan dat deze niet meer bestond. Hmm… misschien een anders internet adres gekregen?
Toen ik via Google zocht naar mijn stageschool stuitte ik op een artikel wat mij behoorlijk liet schrikken. Mijn stageschool werd te klein bevonden om financieel gezond te zijn. Met een kleine 100 leerlingen zouden ze dus eigenlijk moeten sluiten, maar de ouders hebben hier een stokje voor gestoken! Met steun/hulp en geloof van de ouders gaan ze ervoor om te blijven bestaan. De sluiting is in ieder geval van de baan, maar ze moeten wel zorgen om minstens tot 120 leerlingen te komen waar ze volgend schooljaar mee verder kunnen.

Deze school was ook mijn allereerste stageschool en ik heb hier een geweldige tijd gehad. Deze school liet mij toen al zien dat kinderen veel meer kunnen dan wij denken! Het Montessori onderwijs gaat uit van de woorden van Maria Montessori: “Help/leer mij het zelf te doen”. Dit zie je echt terug op deze school.
Ik heb de kleuters en groep 8 gezien, maar beide klassen hebben me echt verrast. De kleuters konden al zoveel zelfstandig en waren zo leergierig! Groep 8 heeft, na de citotoets, allemaal een project opgestart waarbij een groep zelfs voor ons, de leerkrachten van de klas, een 3-gangen diner heeft gemaakt.

De directeur reageerde erg enthousiast op mijn mailtje. Ik mag daar komen en ik ben erg benieuwd wat ik voor ze kan betekenen! Wie weet kunnen we samen met mijn stageklas, de kleuters, wel een plan bedenken met nieuw media waarin het werven van nieuwe aanmeldingen voor de school beter gaat. Misschien wordt het toch een vraag waar ze in de kleuterklas zelf meer mee kunnen, denk aan digitale prentenboeken of iets dergelijks. Ik weet het niet..

Eigenlijk heb ik, door het schrijven van deze blog, alleen nog maar meer zin gekregen in mijn stage!
Het artikel over mijn stageschool staat hieronder, voor als je het zou willen lezen. Ik zal me 100% inzetten, in de hoop dat deze school nog jaren zal bestaan!

[ http://www.onderwijsbrabant.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=1143:ouders-redden-montessorischool-de-wiek-in-drunen&catid=1:primair-onderwijs ]

Groetjes!

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 2 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
