RSS

Media-eigen-wijs

06 Mei

“Weet ik hoe internet mijn gedrag kan beïnvloeden?.. Heb ik een idee hoe ik cyberpesten tegen kan gaan?.. Wat moet ik wel doen met social media en wat niet?.. Ben ik mediawijs of denk ik dit alleen maar?.. “

Ik dacht al wel het een en het ander te weten over mediawijsheid. Maar nu weet dat dat toch nog behoorlijk tegenvalt. Samen met vriendinnetjes kwam ik wel achter bepaalde zaken van media, maar ik heb hier nooit echt uitleg over gehad. Media wordt alleen maar groter en groter en het krijgen van uitleg/hulp hierbij wordt ook steeds groter. Het is erg belangrijk om te weten hoe je betrouwbare informatie op kunt zoeken, dat je weet dat er ook dingen op internet staan die niet kloppen, dat je je eigen gegevens niet zomaar overal in moet vullen, etc. Het wordt steeds belangrijker dat de kinderen van nu hier meer van weten, omdat er meer en meer wordt gewerkt met media op vroegere leeftijd. Zelfs de kleinste ukkies!



Nou is het niet alleen belangrijk om de gevaren te kennen van media, maar ook de veilige kanten van media. De voordelen en de leuke kanten! Op youtube staan een hoop filmpjes over mediawijsheid. Kinderen maken zelf van die filmpjes en proberen daarmee te laten zien dat ze al een hoop weten. Ieder jaar is er de week van de mediawijsheid. Vorig jaar is er een spel ontwikkeld voor groep 7 om mediamaster te worden. Ze spelen een spel waarbij ze van alles leren en te weten komen over media. Ronden ze het spel goed af, dan krijgen ze een diploma en zijn ze officieel “mediamaster”!

Ik heb het spel nog niet gezien, laat staan gespeeld, maar het lijkt mij heel leuk om dit eens met een klas te gaan spelen. Vooral ook om het volgende: ‘Tell me and i wil forget, show me and i may remember, involve me and i will understand’ (quote; confucius).
Als mensen mij vertellen over mediawijsheid blijft het niet echt hangen. Laten ze er beelden bij zien dan gaat dit al een stuk beter, maar als je mij er bij betrekt (het spel), dan weet ik zeker dat dit de beste manier is om de informatie te begrijpen en het later ook in te kunnen zetten. Nu geldt dit voor mij, er zullen vast ook kinderen zijn die het wel begrijpen na het gehoord of gezien te hebben. Maar als je kijkt naar onderstaand filmpje brengt het spel ook nog een hoop plezier met zich mee!



de week van de mediawijsheid is dit jaar al voorbij, maar neem anders even een kijkje op de site. Misschien doe je dan volgend jaar wel mee met je eigen klas!
http://weekvandemediawijsheid.nl/2012/

Jawel, extra bericht! je kunt je inschrijven voor mediamasters 2012
http://www.vives.nl/nieuws/inschrijving-mediamasters-2012-van-start

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 6 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
