RSS

Con-struc-ti-vis-me

08 Mei

Het woord alleen al: constructivisme. Ik kan het nog steeds niet in een keer goed typen.

Vandaag op stage behoorlijk aan het brainstormen geweest. Dit onderzoek moet toch ook zeker een bijdrage kunnen leveren aan het blijven bestaan. Dat kan toch niet anders? Maar ook staat de kleuterklas open voor meer ICT in hun klas. Pffff, steun, zucht..

Allereerst me vandaag maar gewaagd aan de opdrachten die voor deze week op de planning staan van de minor KLM. Ik ben, buiten dat de opdrachten behoorlijk wat tijd kosten, verzeild geraakt in het begrip: constructivisme”. Dat komt omdat we tegenwoordig het onderwijs een beetje kunnen onderverdelen in kennisoverdracht en kennisconstructie. Je kunt het onderwijs tegenwoordig in heel veel groepen onderverdelen, maar dit zijn dan 2 groepen die behoren tot de ‘opvattingen over leren in het onderwijs’

Heel kort door de bocht;
Kennisoverdracht:
– leraar/leerstof staat centraal
– leerling als ‘consument’
– ‘traditioneel’
– ict: oefenen, presentatie, toetsen

Kennisconstructie:
– leraar brengt leren op gang en begeleidt
– leerling construeert kennis en stuurt leerproces
– innovatief
– ict: informatie zoeken en verwerken, simulaties, samenwerkend leren.

Mijn stage is een montessorischool en zij werken al vrij constructief. Dit hoort ook bij de uitgangspunten van Maria Montessori, alleen is er nu meer en meer ICT om deze uitgangspunten nog meer naar voren te brengen. Omdat mijn stageschool hier heel graag in mee wil, maar niet zo goed weet hoe kom ik eens kijken hoe ik in ieder geval in de kleuterklas iets kan betekenen. Ik ben namelijk ook een voorstander van het constructivisme. Ik ben sowieso altijd al een voorstander geweest van het samenwerkend leren, maar deze opvatting biedt, naar mijn mening, nog veel meer mogelijkheden voor de kinderen. Ze worden hierdoor veel meer betrokken bij het werk wat ze moeten verrichten. Het proces wat wordt doorlopen is al een opdracht. Met de voorkennis die de kinderen hebben gaan ze verder (artikel lerarenopleiding Sittard, fontys).

Met deze informatie en met een redelijk idee voor een onderzoeksvraag zal ik dus de komende weken aan de slag moeten.

Dus:
in de kleuterklas zelf willen ze meer aan ICT doen, wat tegelijkertijd ook als een soort “reclame” zou kunnen werken naar de buitenwereld, om meer kinderen en ouders aan te trekken voor deze school, zodat ze mogen blijven bestaan! Want deze school verdient het om te blijven!
Ik blijf op dit moment een beetje haken met het idee een blog te starten met deze klas. De bovenbouw zou de kleuters dan kunnen helpen met het maken van de blog en het schrijven van berichten. Ook twitter zwerft al rond in mijn gedachte…

Heb je een leuk idee of een tip voor me, laat het me weten! Alle hulp is welkom!

En nu even lekker op de bank met een kop thee, want mijn hoofd loopt echt over van informatie van deze dag!

 
3 reacties

Geplaatst door op 8 mei 2012 in Minor KLM

 

3 Reacties op “Con-struc-ti-vis-me

  1. Sjaboe

    8 mei 2012 at 23:50

    Suggesties:
    Woordjes maken met de buitenwereld voor de oudste kleuters? Notes.io. Te moeilijk? Geluid delen? Audionetics.nl/kids.

     
  2. loesvanboxtel

    9 mei 2012 at 09:17

    Dank je wel, ga zeker kijken of ik hier iets mee kan! Zijn leuke ideeën!

     
  3. Aukje Meens

    11 mei 2012 at 16:38

    Loes,
    Goed om te lezen dat je de theorie al begint aan te halen bij de blogs die je aan het schrijven bent. Jouw Glogster poster was een mooi voorbeeld, wat je evt. ook op deze website kan plaatsen (maar dit is natuurlijk jou eigen keuze!). Deze week hebben we het gehad over visie. Ik zou graag willen weten wat bijv. de visie is van jou stageschool en waar dit past binnen de vier in balans monitor of binnen het model van Roger. Of natuurlijk jou eigen visie. Gisteren heb ik die wel gehoord tijdens het spelen van O21spel, maar ik zou deze graag ook hier graag willen lezen met de verantwoording vanuit de theorie. Ik ben benieuwd…

     

Geef een reactie

 
