RSS

Balanced

11 Mei

Week 2 van de minor, ik begin een beetje mijn draai te vinden.

Afgelopen dinsdag de eerste stagedag gehad, een montessorischool met nog weinig ervaring op het gebied van ICT. Maar ervoor werken, dat willen ze wel! In mijn vorige blog vertelde ik al dat het constructivisme behoorlijk past bij mijn stageschool. Of dit ook op ICT gebied is, dat moet nog gaan blijken. Ik wil hen natuurlijk niet alleen tools aanreiken, maar ik zie graag dat ze inzien dat de tools kunnen meewerken aan het ontwikkelen van bijvoorbeeld ICT vaardigheden etc.

Ik heb afgelopen dinsdag echt een vragenvuur op mijn stageschool afgeschoten. Allerlei opdrachten voor de minor die gedaan moesten worden, waardoor ik een beter beeld kreeg van hun inzet op ICT gebied. Als je kijkt naar de 4-in-balans monitor, dan doet mijn stageschool het redelijk. Een bouwstenen kwam goed naar voren, namelijk: Digitaal leermateriaal.
Ze beschikken over best wel wat digitaal leermateriaal, namelijk op ongeveer 80 tot 100 leerlingen hebben ze per klas 2 computers, in iedere klas een digibord (behalve bij de kleuters), een beamer, computersoftware vanuit methodes, en Iblocks. Maar eigenlijk weet ik nog niet helemaal hoe hun visie is. Wat willen ze nu precies met ICT, waarom willen ze dit en hoe willen ze dit bereiken? A.s. dinsdag zal ik gaan praten met hun ICT-coördinator. Misschien zal de visie dan meer naar voren komen. De visie is wel erg belangrijk, want wanneer je ICT met het juiste doel en op de juiste manier inzet, kan het wel degelijk meer opleveren in het onderwijs. Althans, dit zegt Margreet van den Berg van ICT en onderwijs.
De bouwsteen deskundigheid bleek wat achter te lopen, leerkrachten hebben er niet zo veel verstand van. Ook al willen ze graag, zelfs het zelf op zoek gaan is lastig.
En de laatste bouwsteen: ICT infrastructuur. Dat was niet al te best. Ze hebben nu vernieuwde computers, waardoor het werken op de computer beter gaat, maar nog steeds verloopt niet alles vlekkeloos.

Een hoop te doen dus, maar ik geloof er wel in!

Ik heb zelf nog niet zoveel ICT in mijn stageklassen van de afgelopen jaren gezien. Ik moet mijn visie dus nog behoorlijk ontwikkelen. Dat gaat me vast lukken tijdens deze minor.
Wat wel vanaf het begin door mijn hoofd blijft spoken is dat ik een goede balans wil vinden tussen ICT inschakelen en “real life” inschakelen. Kinderen kunnen opdrachten maken achter de computer, maar we gaan ook nog steeds naar buiten. Posters maken zal op de computer gebeuren, maar soms ook echt nog met papier en tijdschriften. Het lekker buiten spelen vind ik ook gewoon erg belangrijk!

Als laatste wil ik jullie mijn poster over en tegen cyberpesten laten zien. Dit was een opdracht vanuit de minor en ik wil aan jullie laten zien dat je dus via glogster echt heel erg makkelijk een interactieve poster met filmpjes/plaatjes en liedjes kan maken.
Helaas lukte het me niet om hem zo op mijn blog te krijgen, dus vandaar een link naar de site.

Fijn weekend allemaal!

 
1 reactie

Geplaatst door op 11 mei 2012 in Minor KLM

 

Een Reactie op “Balanced

  1. Aukje Meens

    12 mei 2012 at 09:55

    Ik was gisteren denk ik te vroeg met mijn feedback op je blog. Goed dat je over de stageschool al kan vertellen vanuit de vier in balans monitor! Ga zo door!

     

Geef een reactie

 
