RSS

Computerskills!

14 Mei

Goed, voor me ligt een kladblok waarop staat: wat te doen op stagedag 2?

mijn onderzoeksopzet is gemaakt, al heb ik daar nog geen feedback op gehad.
Ik heb geen tijd om te wachten op feedback, ik wil door! Dus ben ik begonnen met informatie zoeken voor mijn eerste deelvraag, namelijk: ‘Welke ICT vaardigheden moeten de kleuters ontwikkelen vanuit het beleid van de school?’…
Eerst de vraag aan mij: ‘Wat is daar over te vinden?’


Via Yurls vond ik de leerlijn voor het ontwikkelen van vaardigheden op ICT gebied op de basisschool. Gelukkig verbaasde ik me niet over de vaardigheden die kleuters zouden moeten ontwikkelen op ICT gebied. Wat er wel stond, en waar ik gewoon nog niet aan had gedacht, is dat ook de “attitude” van de kinderen gevormd moet worden. Dat ze moeten leren hoe ze met de materialen om moeten gaan en dat het ook belangrijk is dat ze aangeleerd krijgen hoe bijvoorbeeld je zithouding moet zijn achter een computer. Ik vraag me af of ik altijd wel goed achter een computer zit, dus ben ik dit ook maar even op gaan zoeken!
Voor de mensen die zich ook afvragen of hij/zij het wel goed doet, bekijk deze site maar even.

Ik ben heel erg benieuwd welke vaardigheden mijn stageschool benoemd in hun beleid. Op ehow.com kwam ik een artikel tegen met de titel:
“What skills do kids need on computers?”
Was dat even boffen! Eens kijken wat zij aangeven. Sowieso geven ze aan dat het belangrijk is om vaardigheden op de computer te leren, omdat dit handig is voor de rest van je leven. Kan niet anders zeggen dan dat ik het daar mee eens ben!

Ze geven aan dat kinderen vooral vaardigheden moeten ontwikkelen op de volgende gebieden:
– Operationele componenten
Het aan en uitzetten van de computer. Hoe ze het volume kunnen regelen. Hoe ze verbinding kunnen maken met een USB-stick of andere externe media en hoe ze dit ook weer, zonder schade aan te richten, kunnen verwijderen. Hoe ze kunnen printen, etc.
– Bestanden en organisatie
Hieronder valt dat kinderen moeten begrijpen hoe bestanden e.d. worden georganiseerd op de computer. Waar kun je ze terugvinden? Hoe sla je documenten op? Hoe kopieer ik een bestand, etc.
– Typen en tekstverwerking
Hoe kun je typen op het toetsenbord? Wat kun je nog meer met het toetsenbord, etc.
– Onderzoeksvaardigheden
Hoe verzamel je juiste informatie die je nodig kunt hebben voor onderzoeken, werkstukken, spreekbeurten. Welke tekens gebruik je bij het zoeken naar informatie, etc?

Natuurlijk is deze informatie niet gebaseerd op alleen groep 1 en 2. Maar het is wel handig om te weten waar kinderen uit eindelijk naar toe moeten.
Toch denk ik dat er nog wat mist. Vaardigheden op het gebied van ICT vind ik ook ‘mediawijsheid’. Waarom staat daarover nou niets geschreven in dit artikel? Het is erg gebaseerd op puur het werken met de computer, maar als je niet weet van de gevaren met bijvoorbeeld het opzoeken van informatie en plaatsen van informatie dan kunnen daar vervelende situaties uit ontstaan.
“kinderen krijgen dagelijks te maken met een scala aan verschillende media, die zowel passief als actief geconsumeerd worden. Het lijkt inderdaad niet overbodig om ook op school hier aandacht aan te besteden.” (http://www.medialessen.nl/mediawijsheid)

Het gaat me niet lukken om in de 7 weken die ik nog heb alle ICT vaardigheden aan te leren aan de kleuters en er ook nog een stukje mediawijsheid bij te doen. Gelukkig plaatsen de kleuters zelf ook nog niet echt iets op internet, maar met mijn idee wordt dat wel iets anders. Als de blog doorgaat dan wil ik ze wel een beetje laten beseffen dat wat ze schrijven ook echt door allerlei mensen te lezen is. Als ze dat een beetje begrijpen ben ik al blij!
Na morgen zal ik kijken welke vaardigheden ik wat meer ga laten ontwikkelen in deze 7 weken.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 14 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
