RSS

Robot’s got talent

17 Mei



Eergisteren was het al op televisie. Robots die over een jaar of 20 meehelpen in bijvoorbeeld de huishouding. De TU van Delft en ook de TU van Twente zijn druk bezig met de ontwikkelingen op het gebied van robotica. “de robot van de toekomst is leergierig”. Gisterenochtend liep ik binnen bij Kennisnet en jawel hoor, de gedachte liet me nog steeds niet los. Twee robots die me aanstaarde. Vrolijk riep ik: Hee! Zo eentje kan me dan helpen met de schoonmaak. Waarop ik gelijk te horen kreeg: wat denk je van hulp in het onderwijs ;)?

Robots in het onderwijs?!
Een robot inzetten in het onderwijs klinkt eigenlijk helemaal niet zo gek. Volgens Kennisnet wekt het inzetten van robots in het onderwijs interesse in techniek, het bevordert samenwerken en het bevordert het probleemoplossend vermogen. Op ‘de verdieping’ van Kennisnet laten ze zien wat de robot NAO allemaal kan. Ik zat werkelijk met open mond te kijken. Met mijn telefoon in de aanslag en inmiddels 4 filmpjes rijker, bedacht ik me hoe ik deze robot in zou zetten in mijn eigen klas. Eigenlijk wel handig, want het was ook de bedoeling nu gelijk onze gedachten op de blog te zetten.

Me even laten informeren door bepaalde websites dan maar. Natuurlijk komt Kennisnet met een aantal artikelen over robotica. Zij geven het volgende aan: ‘Bij robotica wordt in eerste instantie gedacht aan een ingewikkeld ontwerpproces in programmeertalen waar alleen de allerslimste leerlingen iets mee kunnen. Maar tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om robotica in de klas te halen en leerlingen er mee aan de slag te laten gaan. Ook in het basisonderwijs’.
Door middel van het programma “choregraphe” kun je de robot programmeren. Wat dat ding werkelijk allemaal kan is ongelooflijk. Je zou het eigenlijk even met eigen ogen moeten zien, dus klik maar op de volgende link.

Goed, nu jullie je even hebben laten informeren via de site, terug naar mijn gedachte.
Wat bij mij vooral de interesse wekte, was dat de robots ook vooral op het speciaal onderwijs gebruikt worden. Blijkbaar kunnen deze robots behoorlijk goed communiceren met autistische kinderen. Dit is met name op het sociale gebied, omdat autistische kinderen vaker moeite hebben om met andere mensen te communiceren en emoties af te lezen. Er zijn al meerdere robots voor in de maak, maar robot NAO is dus ook zo’n robot die hiervoor inzetbaar kan zijn. Met robot NAO is ook een speciaal project gestart om te kijken of robots ook echt goede invloed kunnen hebben op autistische kinderen.

Wat te doen met een robot in mijn klas?
Dat is een goede vraag… Je zou er van alles mee kunnen doen. Je kan hem uitleg laten geven, papieren uit laten delen, schoon laten maken, met kinderen in gesprek gaan over bepaalde onderwerpen, etc. Praktisch of met een echt pedagogisch/didactisch doel, het is maar net waar jij hem voor nodig hebt. Je kunt hem zo programmeren dat hij het kind, waarmee hij in gesprek gaat, ook echt goed blijft aankijken. Zo had een groepje uit onze klas weer iets anders in gedachte. Zij hadden robot NAO zo geprogrammeerd dat hij ons hints gaf over het land waar hij vandaan kwam, zodat wij gingen raden. Wanneer wij het goed hadden geraden stelde hij de vraag: “Wat kun je me nog meer vertellen over …..” Waardoor wij geprikkeld werden om het op te gaan zoeken voor de robot. Gaat de lol hier misschien dan niet vanaf? Want nu wilde ik alleen zien wat de robot allemaal kon doen en ik was daarvoor tot veel in staat. Kinderen zullen in eerste instantie ook alles uit de robot willen halen, maar uiteindelijk denk ik dat het echt erg handig kan zijn om er een in de klas te hebben. Over 20 jaar lopen ze toch al bij mensen in huis… waarom dan niet in de klas?

Helaas is het prijskaartje wat er aan hangt niet helemaal in mijn prijsklasse. Dat wordt dus even sparen, maar ach… we hebben nog even toch! robot NAO, tot over 20 jaar!

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 17 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
