RSS

Laat het bloggen beginnen!

22 Mei



Dames en heren, jongens en meisjes.

De blog van de Wiek is vanaf vandaag een feit.
Een echte blog is nog niet geschreven, maar de site is er! Volledig in de kleuren van de school
en het filmpje van de kleuters is al te zien! Je wil de site vast wel zien, toch? Klik dan hier.

Bij het begin beginnen
Allereerst het bij elkaar scharrelen van 4 kleuters en 4 leerlingen uit groep 8. Het bleek echter niet zo moeilijk, genoeg animo!
Om 12.30u zijn we dan eindelijk begonnen. Eerst met een lesje “hoe zit ik goed achter de computer?” Iedere kleuter werd gekoppeld aan een leerling van groep 8 en samen gingen ze bekijken wat een juiste positie zou zijn. Toen we er eenmaal achter waren hoe dit moest (door middel van het volgende filmpje), konden we beginnen.



De eerste keer wilde ik er samen aan werken. Even centraal wat uitleg, zodat we vanuit daar verder kunnen bouwen. We bedachten samen de naam van de site, de kleurtjes, wat voor plaatjes er al op moesten komen en ook ons eigen ‘superwachtwoord’.
De kleuters typten er op los en groep 8 hielp goed mee, met de site zoals hij nu is als resultaat.
Ik ben al trots!

Voor volgende week hebben de leerlingen uit groep 8 de opdracht gekregen om een eigen karakter te maken in bitstrips. Volgende week maken ze dan samen met de kleuters ook karakter voor de kleuters en kunnen ze zich door middel van deze strip zich voorstellen aan alle mensen die een kijkje komen nemen op de blog.
Ook zullen dan de eerste zinnen getypt door de kleuters op de blog komen te staan. Ik gok zomaar dat dit zal gaan over het schoolreisje wat we op dinsdag hebben. Dus hou de blog volgende week woensdag maar goed in de gaten!

Verbazingwekkend

Het viel me op dat de kleuters eigenlijk al behoorlijk wat kunnen op de computer. Als ik bekijk wat de theorie/leerlijn aangeeft en wat de kleuters eigenlijk al kunnen (ook groep 1, want mijn groepje is gemengd met twee kinderen uit groep 2 en twee kinderen uit groep 1), dan verbaasde dit me best wel. Mijn doel is dus wel een beetje opgeschoven, namelijk dat ik de kinderen echt de handigheid een beetje bij wil brengen. Niet zomaar een beetje oefenen… nee! ‘Leer mij het zelf te doen’ (kerngedachte montessori basisonderwijs) Maar dan ook met een beetje tempo erachter!

Hopelijk neem ik hiermee niet teveel hooi op mijn vork, maar ik heb er stiekem behoorlijk veel vertrouwen in. Het team van de school reageert op dit moment ook heel enthousiast, dus we gaat er gewoon voor!

Laat het bloggen beginnen!

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 22 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
