RSS

TPACK toekomst.

24 Mei


Pabo verleden en Pabo heden
tot 2012 is de periode dat ik nu op de Pabo zit in Tilburg. Bijna 3 jaar zijn er voorbij. Met een examen bordschrijven in de pocket ben ik begonnen aan mijn stages. Ik heb, op 1 stage na, nooit stage gelopen in een klas met een digibord. Mijn mentoren waren allemaal ook niet zo thuis in de ICT wereld. Van ‘tools’ had ik nog nooit echt gehoord en ik deed alleen aan facebook. Je had me drie jaar geleden in kunnen delen tussen de digibeten en de bijbeners als je kijkt naar de theorie van Microsoft. Ik wilde namelijk heus wel, maar ik deed het gewoon niet. Waarom niet? Geen idee..

Gedurende die drie jaar ben ik wel wat vooruit gegaan in mijn ontwikkeling qua ICT, maar toch voelde ik me nog behoorlijk “achterlijk” op dit gebied. Nu volg ik 4 weken de minor KLM en staan mijn ogen echt wagenwijd open. Dit begon eigenlijk al bij de Ifontys 2.0. Daar hoorde ik al het een en het ander over TPACK. Als ik mijn lessen gaf dacht ik natuurlijk na over de doelen die bereikt moesten worden. Ik wilde het ook wel eens over een andere boeg gooien door niet de methode te volgen, maar om ICT erbij in te zetten? Ach de computer zo hier en daar gebruiken, ik snapte wel dat dat moest… maar nu begrijp ik pas hoe ICT het onderwijs kan ondersteunen.

Wat is TPACK?
TPACK – Technological knowledge (technologische kennis), pedagogical knowledge (pedagogische kennis) en content knowledge (vakinhoudelijke kennis).
In onderstaand filmpje wordt het even in “Jip en Janneke” taal uitgelegd. Met dank aan Sam Muller, door wie ik dit filmpje heb gezien.



Zonder er eigenlijk ook maar een seconde over na te denken heeft TPACK mij toch beïnvloed. We krijgen allerlei tools en ideeën aangereikt via de minor en ik denk dan gelijk aan hoe ik deze tools in kan zetten in het onderwijs om bepaalde doelen te behalen. Een voorbeeld is bitstrips. Toen wij zelf een strip moesten maken vond ik dat allereerst al heel erg leuk, maar ik dacht gelijk aan de functie die het zou kunnen hebben in het onderwijs. Vooral op sociaal gebied kwamen er bij mij veel ideeën op.
Ik had vandaag een gesprek met Aukje Meens over de volgorde van TPACK. Ik zag het meer als: je hebt een vak waarbij doelen behaald moeten worden. Je gaat een les geven binnen dat vak, je bekijkt welke doelen er behaald moeten worden, je overziet welke voorkennis de kinderen daarvoor nodig hebben en als laatste bekijk je of je daar ICT voor in gaat zetten en zoja, welke dan?!
Aukje gaf aan dat dit niet perse op deze manier hoeft. Het draait namelijk het meeste om het volgende: “Welke meerwaarde biedt ICT in jou les/lessen.” Je zet ICT in met een reden, niet alleen omdat het leuk zou zijn. Daarbij kan het ook ondersteunend werken voor de leerkracht, maar dat is weer een ander mooi verhaal!

Wat maakt TPACK nou eigenlijk zo bijzonder?
“Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) attempts to identify the nature of knowledge required by teachers for technology integration in their teaching, while addressing the complex, multifaceted and situated nature of teacher knowledge. At the heart of the TPACK framework, is the complex interplay of three primary forms of knowledge: Content (CK), Pedagogy (PK), and Technology (TK).” (Matthew Koehler, http://www.tpck.org/)

Toen ik dit stukje las dacht ik: “Daarom is TPACK bijzonder.
MarchET is een module die is gebaseerd op het TPACK model. Zij leren alleen de leraren/leraressen er ook echt mee om te gaan. ‘MarchET maakt het mogelijk iedere onderwijssituatie op een unieke wijze te benaderen’ (Surf 04, december 2011, Onderwijs leren ontwerpen met ICT).

Pabo toekomst?
Tsja, zo leer je nog eens wat toch? TPACK heeft mijn Pabo toekomst in ieder geval vanaf de Ifontys 2.0 behoorlijk doen veranderen. Hoe denk jij erover?

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 24 mei 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
