RSS

Passie voor onderwijs vs. passie in het onderwijs

31 Mei

‘Alle beschikbare talent is nodig’
Een interview gehouden door Erno Mijland met auteur Sir Ken Robinson over zijn ideeën over onderwijs.


Ik ben zelf wel een beetje van het type “creatief” denk ik. Ik wil graag weer iets ‘nieuws’ maken, ben behoorlijk perfectionistisch en mijn handen hangen niet ‘losjes’ langs mijn lijf.
Op de basisschool knutselden we vaak, maar of ik hier nou mijn ideeën op los kon laten.. Nee niet echt.
Muziek luisteren, dansen, zingen.. ik was er dol op, maar muziekles op school was niet echt mijn ding. Van die standaard liedjes die je keer op keer opnieuw moest zingen en van die stoffige instrumenten zonder uitdaging.
Toen ik dit artikel las bedacht ik me dat het inderdaad een beetje schort aan de creativiteit. Kinderen bedenken tegenwoordig op school bijna niks zelf, het wordt voor ze bedacht en zij voeren uit. Laat staan dat kinderen iets maken of doen met passie?

Leerkrachten met passie
Iedere leerkracht voor de klas moet wel iets van passie hebben voor het vak, anders kan je dit vak niet uitoefenen. Je kiest voor dit vak, omdat je er iets mee wilt bereiken. Je kunt niet voor de klas staan, zonder enige passie. Dat is net als met het werken in de zorg. Dat kun je gewoon niet doen zonder dat je er passie voor hebt.
Kinderen kiezen er niet voor om naar school te gaan. Los van of ze het wel of niet leuk vinden is het een keuze die voor ze wordt gemaakt. We proberen de laatste jaren al zoveel om het onderwijs beter en “leuker” te maken, maar het blijkt nog steeds niet helemaal goed genoeg. Tenminste, de artikelen over beter onderwijs vliegen om je oren, dus het lijkt me duidelijk dat we nog niet het onderwijs hebben wat we graag zouden willen hebben in deze tijd.


Kunnen we de passie die wij hebben voor het onderwijs dan niet overdragen naar kinderen. Dat zij ook met passie en creativiteit kunnen werken aan hun schoolcarrière? Of zeg ik nu iets heel raars? Volgens Sir Ken Robinson is dit wel nodig. We moeten de talenten van kinderen ontdekken, waar ze hun passie en creativiteit in willen leggen. Dit moeten we benadrukken in het onderwijs. Natuurlijk moeten kinderen ook bepaalde informatie leren waarbij de passie ontbreekt, maar waarom zouden we de talenten van kinderen niet meer gebruiken in het onderwijs voor BETER onderwijs?

Kan ICT ons hierin helpen?

http://www.dumpert.nl/embed/2154211/3c76d617/

ICT kan volgen mij behoorlijk helpen als het gaat om het ontdekken van talent/uitbreiden van talent.
Dit is natuurlijk zomaar een filmpje, maar is nog veel meer mogelijk. Kinderen gebruiken heel gemakkelijk digitale technologieën en komen er zo ook achter wat er allemaal nog meer mogelijk is op deze wereld. Ze ontdekken waar hun interesses liggen en wat ze interessant vinden. ICT kan heel goed dienen om kinderen meer te laten ontdekken, meer informatie te laten delen en zo meer passie te creëren voor dat wat ze op school te leren krijgen. Door ICT zullen kinderen op veel vlakken heel anders gaan kijken en dat is juist de bedoeling. Niet meer alleen maar “rekenen is stom” of “ik vind muziek niet leuk”. Er is namelijk op deze vlakken veel meer mogelijk en dat laten we ze ontdekken! We hebben alleen mensen nodig zie dit mogelijk maken😉 Dan zijn we denk ik al een stapje dichter bij ‘beter onderwijs’.

Bron;
Mijland, E. (2009) Alle beschikbare talent is nodig. http://www.cos-online.nl Jaargang 27, nummer 1

 
1 reactie

Geplaatst door op 31 mei 2012 in Minor KLM

 

Een Reactie op “Passie voor onderwijs vs. passie in het onderwijs

  1. Rachelle de Jong

    1 juni 2012 at 11:54

    Goede blog Loes, echt interessant om te lezen!

     

Geef een reactie

 
