RSS

Master anything, anywhere!

04 Jun

Ik weet nog dat ik vaak moeite had met leren op de middelbare school. ik kon me niet zo concentreren. De lettertjes in de boeken staarden me aan en voor ik het wist zat ik weer achter de computer en was ik met iets anders bezig. Dat vond ik gewoon veel leuker!

Toen ik in de 3e zat zag ik een vriendinnetje van mij franse woordjes oefenen op de computer. Ik hielp haar mee om de woordjes in te voeren in het programma en daarna hebben zijn we samen aan het leren gegaan. Met wat te drinken en te snoepen zijn we een hele middag bezig geweest met die woordjes, waarna zelfs ik de woordjes kende! En ik hoefde dit niet eens te kennen…

Drillster?
Tegenwoordig kun je het computergebruik van middelbare scholieren van 6 jaar terug vergelijken met basisschoolleerlingen van nu. Zij willen ook maar al te graag met de computer bezig zijn. Kunnen we deze leerlingen dan niet ook via de computer laten leren?
www.drillster.com is een site waar je zelf toetsen kunt maken. Je overhoort jezelf! En het mooie van deze site is: hij houdt in statistieken bij hoe je vooruit gaat en als je weer terug zakt in kennis krijg je een berichtje dat je het weer eventjes op moet pakken! Persoonlijk vind ik het altijd heel leuk als je statistieken kunt bekijken van jou resultaten. Dit versterkt bij mij mijn intrinsieke motivatie om weer verder te gaan.
“Drillster is met name een leertool. De kracht van het concept zit hem erin dat een gebruiker informatie te zien krijgt die hij of zij moet onthouden en dat deze informatie daarna overhoord wordt. De elementen die incorrect worden herkend of gereproduceerd, komen vaker terug, dan elementen die wel direct goed beantwoord worden. Dit is het adaptieve element van Drillster: per gebruiker bepaalt Drillster de optimale volgorde en frequentie van de te leren elementen waardoor gebruikers makkelijker leren en beter onthouden. Het onderliggende didactisch model van ons adaptieve algoritme is van Leitner.”
Ik had een mail gestuurd aan drillster of zij denken dat het geschikt is voor in het PO. Ik zie namelijk wel wat mogelijkheden, maar tot nu toe leek alles erop te wijzen dat het echt meer voor het VO is.
Dat is dus niet zo, drillster is ook te gebruiken in het PO!

Drillster is te gebruiken op computer/laptop, ipad, tablet, smartphones. Je kunt dus overal en altijd oefenen als je dit zou willen!

Een school met een onderwijslicentie
Als een school een onderwijslicentie heeft, dan kunnen zij:
– Leerlingen zelf oefeningen laten maken. De docent kan deze oefening dan nakijken, eventueel corrigeren en vervolgens in een groep plaatsen, waardoor alle leerlingen van deze groep (bv een klas) de correcte en gecorrigeerde oefening kunnen leren;
– Resultaten volgen van klassen en van individuele leerlingen;
– Leerdoelen stellen (bv dat een groep een bepaalde oefening voor een bepaalde datum geleerd moet hebben).
– Permanente leerdoelen stellen: Drillster kan ook berekenen wanneer informatie weer wegzakt. Drillster kan dan een e-mail sturen om een gebruiker zijn kennis over een bepaalde Drill (oefening) te laten opfrissen. Dit is met name belangrijk voor kennis in de doorlopende leerlijnen van bijvoorbeeld de VO bovenbouw;
– Docenten voorafgaand aan een les laten zien welke elementen uit de te leren stof door de klas als moeilijk of makkelijk ervaren werden: hierdoor kan de docent tijdens het lesgeven specifiek de nadruk leggen op de elementen waar zijn klas moeite mee heeft.
– Naast de leer functie (oefen) bestaat er ook de toets functionaliteit (maak een test).

Makkelijk in gebruik!
“Oefeningen met Drillster kunnen eenvoudig zelf gemaakt worden. In het gratis account dat je kunt openen, zie je de knop “nieuwe Drill maken”. Hier kan handmatig een oefening gemaakt worden (met tekst, afbeeldingen, geluid of video). Ook is het mogelijk om bestaande oefeningen aan Drillster toe te voegen door deze via Excel bestanden te uploaden.
Naast het handmatig zelf maken of uploaden, kan een school dus ook bestaand materiaal downloaden uit de Drill Store. Hier kan gezocht worden op trefwoorden, dus ook op zaken als geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, etc.”
“Drillster kan door iedereen gebruikt worden die iets wil leren. Voor individuele gebruikers is er een gratis account of een premium account (€59.50 per jaar). Scholen of bedrijven kunnen een Licentie afsluiten waardoor de hierboven beschreven functies beschikbaar komen. Drillster wordt zowel in het PO, VO als HO gebruikt. Voorbeelden van oefeningen uit het PO zijn bijvoorbeeld:”
– Getallen leren: http://drill.st/rMbkl
– Uitspraak van getallen: http://drill.st/D0HgP
– Letters leren : http://drill.st/Bx6KB
“Als je een gratis account opent, kun je in de Drill Store nog meer oefeningen vinden als je zoekt op trefwoord.”

Toch zeker het proberen waard om eens te kijken hoe je leerlingen hier op reageren?
Met dank aan Marco van Sterkenburg (Drillster)

Bron;
– Drillster BV (2006-2012). Opgevraagd op 4 juni 2012, van https://www.drillster.com/
– Sterkenburg, van, M. info@drillster.com

 
2 reacties

Geplaatst door op 4 juni 2012 in Tools van de minor KLM

 

2 Reacties op “Master anything, anywhere!

  1. rachelledejong

    4 juni 2012 at 17:20

    Wat een leuke tool Loes! Ik had er zelf nog nooit van gehoord!

     
  2. Marlies van Gulik

    4 juni 2012 at 19:50

    Super handige tool inderdaad. Kan me voorstellen dat de kinderen dit ook leuk vinden om te mogen doen!

     

Geef een reactie

 
