RSS

Laten we veranderen, let’s change, nous allons changer!

07 Jun

De wereld verandert. Sinds dat wij als mensen er zijn alleen nog maar meer en sinds dat de technologie het toelaat nog meer en meer!

Maar is dat nu goed of niet? als mens kunnen we alle ontwikkelingen niet meer bijhouden. Voor deze blog hou ik het dan ook maar ‘gewoon’ bij de veranderingen op het gebied van onderwijs door middel van ICT.
Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat ik op dit gebied wel alle veranderingen kan volgen… absoluut niet. Ik pik maar gewoon op wat ik kan en wat ik interessant vind lijken. En nu ik nog op school zit, staan die deuren voor mij nog wagenwijd open in ieder geval.

Wat moeten we met alle veranderingen?
Blijkbaar ben ik niet de enige die er moeite mee heeft om, tussen al die berichten/artikels/filmpjes/tools/etc. die er zijn over veranderingen in het onderwijs, te kiezen wat ik nu wel of niet interessant vind. En als je dan eenmaal iets gevonden hebt moet je er eigenlijk ook iets mee doen. Al is het maar dan je er zelf goed over nadenkt…

Tsjah, makkelijker gezegd dan gedaan.. Al gauw heb je een bepaald idee over iets en heb je iemand anders nodig, zodat diegene je anders kan laten denken/kijken. Ik praat op dit moment over de hoeden van Bono.
De hoeden van Bono houden in dat je met een bepaalde kleur “hoed” ergens naar kijkt. Ben je erg enthousiast over iets en zie je alleen maar de positieve kanten, dan draag jij op dat moment de “gele hoed”. Ben je juist erg kritisch en niet gauw te overtuigen, dan draag jij de “zwarte hoed”.

De hoeden van Bono

(http://muzoingapoppe.blogspot.nl/2011/01/workshops-op-kaho-sint-lieven-deel-2.html)

Van iedere hoed hebben we mensen nodig. Als je alleen maar gele hoeden zou hebben zouden we bijvoorbeeld omkomen in allerlei opkomende/beginnende tools, omdat alles leuk en goed is. Zouden we alleen maar rode hoeden hebben, dan denken we echt te veel na over ons gevoel. Alleen witte is ook niet goed, je kunt niet bouwen op alleen maar cijfertjes en feiten.
Op deze manier zijn wij opgebouwd. Je kan ook veranderen qua kleur van hoed, zelfs in een bepaald proces. We hebben allemaal meningen over de ICT veranderingen in het onderwijs. Gelukkig zijn we met meerdere, zodat onze keuzes gebaseerd zijn op goede argumenten/feiten/cijfertjes/gevoelens en daardoor dus goed doordacht. Want alleen kom je er gewoon niet uit.

Kwaliteit van het onderwijs
Nelson Mandela zei ooit: “Education is the most powerfull weapon to change the world.” En toch kunnen wij het nog niet eens eens worden over het gebruik van ICT binnen het onderwijs. Terwijl ICT naar mijn mening toch echt wel een hele positieve bijdrage kan hebben aan het onderwijs voor de toekomst, mits je het natuurlijk inzet als hulpmiddel om je doelen te behalen!

“Nelson Mandela once said that education is the most powerful weapon which can be used to change the world. But when Christo van der Rheede and his team facilitated a leadership and management course for teachers, education as a weapon seemed impossible when it was found that teachers themselves aren’t equipped to enforce this notion. While these teachers have all the commitment and enthusiasm necessary, how is it possible that most of our schools are struggling to deliver quality education” (van der Rheene, ngopulse, 2009)

Nu gaat dit artikel over Zuid-Afrika, maar ook wij stoeien nog steeds om het onderwijs te krijgen zoals we willen. De kwaliteit van het onderwijs moet blijkbaar omhoog. En eerlijk is eerlijk, op sommige scholen is dit misschien ook wel het geval. Waarom lukt ons dit dan niet? Waarom kunnen we niet tot juiste keuzes komen? Moeten we dan toch niet veranderen?

De kern van het onderwijs
Als we uitgaan van de kern van onderwijs en dit goed in ons hoofd houden, kunnen we toch best wel het een en het ander aanpassen aan de tijd van nu?
Dat doen ze op deze school ook:
“Mellor Primary School, in Stockport, Cheshire, has been a centre for educational excellence since its foundation in 1881 and has served the Stockport community well over the decades, its high standards reflected by the October 2008 “Outstanding” grading by Ofsted.

One reason for the school’s continued success over the years has been its willingness to take on new technologies and adapt them to best serve the classroom. This was recently demonstrated by its purchase of two cutting-edge PolyVision eno interactive whiteboards, supplied by Anders + Kern (A+K) UK Ltd and installed by Saville Audio Visual.” (http://www.anders-kern.co.uk/casestudies/education/mellor-primary)

Het is moeilijk, de aanpassingen die veranderingen met zich meebrengen zijn soms moeilijk te voor te stellen, waardoor mensen er niet graag aan beginnen. Maar we kunnen niet anders.
Hou je bij de kern, probeer verschillende hoeden uit en heb een beetje lef.

Als het zo zal gaan denk ik dan Nelson Mandela wel eens gelijk kan hebben!

Bron;
NGO news and views. (12 augustus 2009) Opgevraagd op 7 juni 2012, van http://www.ngopulse.org/article/education-most-powerful-weapon-change-world

A+K. Eno Interactive Whiteboard. (s.d.) Opgevraagd op 7 juni 2012, van http://www.anders-kern.co.uk/casestudies/education/mellor-primary

 
2 reacties

Geplaatst door op 7 juni 2012 in Minor KLM

 

2 Reacties op “Laten we veranderen, let’s change, nous allons changer!

  1. Aukje Meens

    10 juni 2012 at 15:19

    Dag Loes,
    Leuk om te lezen dat je vanuit verschillende perspectieven eigenlijk naar de verandering bent gaan kijken en dat je Nelson Mandela bent gaan aanhalen. Heb je nu na vrijdag weer wat meer rust gekregen over hoe jij wilt proberen om de veranderingen bij te blijven? Welke hoed past daar het beste bij?

     
    • loesvanboxtel

      11 juni 2012 at 18:53

      Ik denk dat ik zonder de gele hoed nergens kom in ieder geval;)! Ik denk dat ik een combinatie moet bezitten van allemaal. De rode en groene zullen bij mij wel overheersen denk ik en de blauwe zal ook wat meer aanwezig zijn. Desondanks komt ook de zwarte hoed soms naar boven, ik zal echt niet alles voor lief nemen en de witte hoed zal me daarbij helpen.

      Een mixje dus!

       

Geef een reactie

 
