RSS

ICT de klas in.

18 Jun


Al 7 weken ben ik, samen met mijn klas, volcontinu bezig met hoe je ICT in kunt zetten in de klas. De minor kind, leren en media laat ons niet stil zitten! Uiteindelijk worden we beoordeeld aan de hand van onze blogberichten, het onderzoek op onze stageschool, de tools waarvan we meer weet hebben gekregen en natuurlijk onze eigen visie op ICT in het onderwijs.

De praktijk
Ondanks dat ik veel informatie heb gekregen ben ik het meest geïnteresseerd in de mensen die het ook echt inzetten. Zij maken de informatie die we krijgen namelijk tastbaar. Door hen zien we dat er ook werkelijk iets gedaan wordt met ICT in het onderwijs en wat daarvan de uitkomsten kunnen zijn. Ik noem een Tessa van Zadelhoff. Een juffrouw op een basisschool die met een enorme hoeveelheid lef en de goedkeuring van het bestuur van de school een project in werking zet. Nou is Tessa niet zomaar een juffrouw. Ze interesseert zich enorm voor ICT in het onderwijs. Dat blijkt wel als je haar site bekijkt. Nog zo’n geïnteresseerde voor ICT in het onderwijs is Wytze Niezen. Wytze is een “voorloper” op het gebruiken van Ipads in de klas en houdt ook een blog bij, zodat iedereen zijn gedachten kan volgen.

Mijn praktijk, cocreatie/21st century skills/ICT in het onderwijs
Dit zijn zomaar twee voorbeelden van een juf en een meester, beide werkend in het basisonderwijs en beide geïnteresseerd in ICT in het onderwijs. Op hun eigen manier proberen ze ICT een plaatsje te geven in het onderwijs en er anderen ook warm voor te maken.
Ik merk dat mijn onderzoek voor mij ook erg waardevol is. Doordat ik echt met de kinderen en ICT bezig ben zie ik wat het met ze doet. Het enthousiasme straalt er vanaf en de manier van leren is echt niet moeilijker. We leren samen, we werken samen en we maken samen. Het hele proces valt ook weer onder cocreatie. Iedere dinsdag weer eerst samen bekijken waar we over gaan schrijven, wie heeft ideeën? Hoe kunnen we hier het beste over schrijven? Wat kunnen we er bij plaatsen op de blog, zodat het er wat leuker uit ziet? Hoe moeten we dit doen? We zijn bewust bezig met het samenwerken. We doen dit niet voor niets!


Ook de 21st century skills (Aukje Meens) zitten in het mijn onderzoek verweven. De kinderen werken samen met groep 8 aan de blog. Ze werken aan hun probleem oplossend vermogen, omdat ze behoorlijk vaak tegen problemen stuiten terwijl ze hun blog aan het schrijven zijn. Ook moeten ze kritisch nadenken over wat ze wel en niet op hun blog kunnen en mogen schrijven. Dat ze werken aan ICT geletterdheid lijkt me duidelijk. Via de blog communiceren ze met de rest van de wereld. Door het samenwerken, werken ze aan hun sociale en culturele vaardigheden. En ze proberen door middel van creativiteit de blog interessant te houden voor anderen.

Waar wij dus tijdens de schooluren les over krijgen zie ik meteen terug in de praktijk. Ik wist alleen niet dat er een echte benaming aan vast zat.

In The Guardian van 12 Juni 2001 staat een mooi artikel waarbij Terry Freedman ook praat met leerkrachten en hun ervaringen met ICT in het onderwijs. Heel mooi staan daar op een rijtje do’s en dont’s voor ICT in het onderwijs, maar de mooiste uitspraak vond ik toch wel: “Teachers know how to teach: the trick is to show them they can teach ICT.” Deze zin sluit aan bij het idee, van ons groepje uit de minor KLM, om de zwarte hoeden een beetje om te krijgen om ICT te gebruiken in de klas. Juist de wat oudere leerkrachten weten heel goed hoe ze moeten lesgeven. Zij hebben de meeste ervaring! De kunst is om deze ervaring mee te nemen en ze te laten zien dat ICT hier heel makkelijk bij past. Zij kunnen ook met ICT overweg, het kan het zelfs een stuk gemakkelijker maken!

De mooiste ‘do’ uit het rijtje vond ik: ‘Use computers in a meaningful way to enhance the subject and not distract from it.’ ICT kan je helpen kinderen op een andere manier te laten leren over een onderwerp. ICT kan ingezet worden voor vervolgopdrachten etc. maar blijf wel bij je onderwerp en laat je niet af leiden. Blijf wel bij je doelen!

De mooiste don’t vond ik: ‘Underestimate what your pupils are capable of doing and understanding on the computer.’ Kinderen kunnen echt al enorm veel op de computer. Zelfs de kleuters die mee doen aan mijn onderzoek lieten me verbazen. Willen we ze wat leren, dan moeten we ze vooral niet onderschatten!

We naderen de 10 weken
Met nog maar twee weken te gaan en een eindgesprek in de laatste week begint het echt te korten. Nu begin ik pas echt na te denken over wat ik er van vind. Dit zal ook nog wel duidelijker worden in mijn laatste posts. Het is vooral zoeken naar wat ik zinvol vindt. Maar dat ICT een grote plek moet krijgen in mijn onderwijs is al wel duidelijk denk ik.

Bronnen;
Minor kind, leren, media Aukje Meens. (20-05-2012). Opgevraagd op 18 juni 2012, van http://minorklmameens.weebly.com/minor-klm.html
Warempel, ICT & onderwijs. Opgevraagd op 18 juni 2012, van http://www.warempel.nl/
Blogger van Wytze Niezen. Opgevraagd op 18 juni 2012, van http://meesterwytze.blogspot.nl/
The guardian, primary ICT focus. (12-06-2001). Opgevraagd op 18 juni 2012, van http://www.guardian.co.uk/education/2001/jun/12/schools.itforschools7
Wordle. Opgevraagd op 18 juni 2012, van http://www.wordle.net

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 18 juni 2012 in Minor KLM

 

Geef een reactie

 
