RSS

Wordle, maar dan anders..

20 Jun

Een wordle maken is een makkelijke opgave. Ook mijn kleuters kunnen dit!
Je gaat bijvoorbeeld naar de volgende site; http://www.wordle.net en je kunt zo aan de slag. Kopieer en plak een tekst of type zelf een aantal woorden. Je krijgt dan al hele bijzondere “woordwolkjes”, die je compleet van kleur/vorm en lettertype kunt veranderen.


Met de volgende site kun je nog net iets meer doen, namelijk: een vorm maken van je wordle. De meest gekke figuren kun je dan gebruiken voor je wordle. Geen horizontaal en verticaal, nee gewoon alle kanten op!
Ze noemen dit ook wel woordmozaïek.

Wordle in de klas
Een wordle vind ik persoonlijk al een hele leuke en gemakkelijke tool om in te zetten in je klas. De kinderen kunnen dit echt heel gemakkelijk zelf maken. Vanaf groep 5 kunnen ze het ook wel zelf bewerken, dit zal bij de lagere klassen nog niet zelfstandig kunnen gebeuren. Bij de kleuters heb ik deze tool ook al gebruikt. De woorden die ze wilden typen heb ik voor ze opgeschreven. Ik heb uitgelegd dat er ook komma’s tussen de woorden moeten. Ze hebben in tweetallen de woorden getypt en naderhand samen met mij de wordle “gepimpt”.
Je zou wordle in kunnen zetten als je een dictee hebt gegeven. De moeilijke woordjes kunnen ze dan in een wordle typen. Of de woordjes die ze voor het eerst hebben geleerd in groep 3. Of de belangrijkste woorden uit het hoofdstuk van aardrijkskunde. Noem maar op!

Wel of geen account?
Voor beide tools, gewone wordle of woordmozaïk, heb je geen account nodig. Je kunt direct aan de slag. Aangezien het bij mij niet helemaal werkte om de wordle via de site op mijn blog te krijgen heb ik gewoon een ‘print screen’ gemaakt. Even knippen en plakken in paint en opslaan op je computer. Je kunt hem dan via je computer op je blog zetten.

Wordle is niet zo’n hele speciale tool. Het ziet er alleen wel bijzonder leuk uit als je er eentje hebt gemaakt en deze tool is behoorlijk multifunctioneel inzetbaar naar mijn mening. Maar vergeet nooit: bedenk eerst wat je de kinderen wil laten leren, heb de doelen goed in je achterhoofd en bedenk dan pas wat voor ICT tool je er eventueel bij zou kunnen gebruiken!

 
2 reacties

Geplaatst door op 20 juni 2012 in Tools van de minor KLM

 

2 Reacties op “Wordle, maar dan anders..

  1. Suzanne

    20 juni 2012 at 19:18

    Hoi Loes,

    Leuk he, ik had ook zo’n site gevonden, alleen wel een andere.
    http://minorklmsuzanne.weebly.com/9/post/2012/06/stage-laatste-keer.html

    Ik heb het gebruikt voor woordenschat, was heel leuk.
    Groetjes Suzanne

     
  2. marlies

    20 juni 2012 at 22:09

    Hee Loes,

    Ziet er leuk uit! Ben het meteen zelf gaan proberen. Nog wel een beetje lastig om het enigzins leesbaar te krijgen, maar dat kan zomaar aan mij liggen! Tot morgen xx

     

Geef een reactie

 
